LIBOR VÁVRA, obchodní sládek pivovaru Staropramen

DOBRÝ SLÁDEK MUSÍ BÝT ARCHITEKTEM VŠECH SMYSLŮ

4/2017 - Libor Vávra, obchodní sládek pivovaru Staropramen
494

Ve druhé polovině 19. století začali obyvatelé pražského předměstí Smíchov pociťovat, že jim chybí pivo. I vzchopili se smíchovští podnikatelé k činu a 23. října 1869 založili na vltavském břehu akcionářský pivovar. Pivovar tam stojí stále a pivo se tam vaří též dodnes. Už za tři roky po zahájení výroby otevřeli na dvoře restauraci Na Verandách. I ta tam stojí dodnes, sice už nová a moderní, ale na to samé pivo jako tenkrát si tam dnes můžete dojít i vy.


Na své proslulé jméno Staropramen si pivovar musel počkat více jak čtyřicet let od svého založení, a to až do roku 1913, kdy se mu dostalo jeho jména, a to po jednom z jeho piv. V roce 1932 byl již největším výrobcem našeho oblíbeného moku u nás. K největšímu rozmachu a modernizaci došlo v předválečných letech, mezi roky 1933 až 1937. Přibyly varny a sudy byly nahrazeny ocelovými tanky. Pak přišla válka, která zničila mnohé. Ani výrobě piva nepřála. Poté co bylo vše špatné zažehnáno a bylo po válce, bohužel i mír s sebou přinesl další zlo – znárodnění. Ale pivo si vzít nedáme, a to v žádném režimu… Na své místo se vrátily i pečlivě schované měděné kádě, které byly ukryty před nacisty. Již v roce 1960 dosáhla produkce milionu hektolitrů za rok. Číslo se stále navyšovalo a milionů přibývalo. Po revoluci se národní podnik opět vrátil do podoby akciové společnosti. Byly instalovány nejlepší a největší varny v Evropě, které zvládnou uvařit tři miliony hektolitrů piva ročně. Pivovar je nyní součástí skupiny MolsonCoors. Pivo a pěkně vychlazené a s pěnou jak čepice je tím nejlepším lékem skoro na všechno, hlavně na duši. My máme tu možnost se nyní zeptat Libora Vávry, obchodního sládka pivovaru Staropramen a vzhledem k jeho dlouhému působení v tomto pivovaru i velkého pamětníka, na pár zajímavých skutečností, o nichž my, obyčejní konzumenti, nemáme možná ani tušení.

Ve Staropramenu zastáváte funkci obchodního sládka. Vysvětlil byste našim čtenářům co je vaším hlavním úkolem a jaký rozdíl je mezi obchodním a vrchním sládkem?

Mým hlavním úkolem je propojit výrobu s obchodem a zákazníky. Aby obchod věděl, jaká piva prodává, aby marketing věděl, jaká piva a jak má propagovat. Zabývám se také inovacemi a našim zákazníkům prezentuji novinky. V Česku jsme jen dva a dokonce spolužáci ze školy – Václav Berka v Plzni a já ve Staropramenu. Jako obchodní sládek se snažím o to, aby se pivo z našeho pivovaru dostalo k co nejvíce lidem. Tuhle práci může dělat jen ten, kdo má zkušenosti s řízením pivovaru jako sládek. Tedy s celou technologií výroby piva, výběrem surovin, prací s lidmi. Je nutné znát vlastní pivo i konkurenci. Musí to být ten nejzkušenější ze sládků, kteří vůbec v evropském regionu jsou. A v neposlední řadě se dlouhodobě snažím zvyšovat povědomí o pivu a pivní kultuře u nás. Způsoby péče o pivo i jeho podávání prezentujeme v rámci naší pivovarské školy, v níž za 17 let její existence bylo načerpat pivní osvětu už zhruba dvacet pět tisíc lidí z řad majitelů hospod, personálu i štamgastů z celé republiky.

V současné době trpí restauratéři nedostatkem personálu a zastávají názor, že lidem se nechce pracovat a je těžké vůbec někoho schopného najít. Jak je to ve vašem oboru a na pivovarském dvoře?

Pivovar je pořád plný šikovných lidí, které práce v tomhle tradičně českém oboru baví. A i když starší odcházejí, nahrazují je mladí, které práce baví zrovna tak. Navíc stále tu panuje přátelská, až rodinná atmosféra, která k pivovarskému dvoru asi zkrátka patří. Takže pokud jde o nástupce, ať už se bavíme o pozici sládka či jakékoliv jiné, nemám strach, že by… více se dočtete v čísle 4/2017

Mohlo by Vás zajímat Více o autorovi